Gistermiddag speelden onze KNSB-teams de 8e ronde van de competitie. Voor ieder team stond er nog wat op het spel, en dat bleek ook wel in de strijd die er geleverd werd.

Onze eerste team mocht tegen Philidor Leeuwarden. Voor de vorige wedstrijd stonden zij nog onderaan, maar na 2 overwinningen, want ze wisten helaas ons eerste team met 4 1/2 - 5 1/2 te verslaan wisten ze zich nagenoeg veilig te spelen.
Dinant wist als enigste te winnen, maar door nederlagen van Bart en Henk zaten we net aan de verkeerde kant van de score.
In de klasse is het nu zo dat we 2 matchpunten voorstaan op de 9e plek. HWP mag nog tegen Philidor. Bij een 6-4 overwinning van HWP moet er 4,5 bordpunt gehaald worden in Arnhem. Maar wellicht wint HWP niet eens, en dan maakt het niet uit. Kortom, nog wel enige spanning!

Ons tweede team leek redelijk veilig, met Lonneker en Meppel die achterstonden én nog sterke tegenstanders troffen. Echter wist Lonneker verrassend te winnen van SISSA 2, waardoor onze wedstrijd tegen koploper Assen nog belangrijker was. Er werd veel strijd geleverd, na 1en nog een vervanger ingevlogen (Wouter Jans!) én verloren en gewonnen. Na de tijdnoodfase hadden we met punten van Gerrit Jan en Anne, en 2 nederlagen van Laurens en Wouter een 2-2 stand. Op de laatste borden stonden we allemaal wat beter, maar het ene na het andere bord werd remise. Om 18:00 uur was Mees nog bezig tegen kopman Ivo Maris. Na een bloedstollend eindspel waarin Ivo de overhand had claimde Mees om 19:20 uur remise met 3x dezelfde stelling. Na een reconstructie werd om om 19:30 uur remise gegeven en was de uitslag 4-4. Daarmee staan we één matchpunt voor op Apeldoorn en Lonneker, die nog tegen elkaar moeten. Bij 4-4 in die match is 2.5 bordpunt noodzakelijk om handhaving te bewerkstelligen, dus dat is ons vertrekpunt in de laatste match tegen Soest.

Dan ons derde team. Het hele seizoen al wordt er veel gewonnen en met het op papier zwakkere Hoogeveen werd niets minder verwacht vooraf. In de praktijk was een snelle remise van Jasper op bord 1 wellicht verrassend, maar met overwinningen van Kristianne, Helmut en Maarten werd al snel een sprong gemaakt. Vervolgens haalde Thomas de 2 matchpunten binnen en won Wouter als laatste. De remise van Ton in een zeer ingewikkeld toreneindspel en de nederlaag van Sjoerd (komt zelden voor) waren vooral voor het scorebord. In de laatste ronde moet tegen De Toren Arnhem gewonnen worden voor het veilig stellen van het kampioenschap, die al wel uitgespeeld zijn.