De heerlijkste pizza van Nederland

Zo begon vrijdagavond onze voorbereiding op de uitwedstrijd in Leeuwarden. Met enige influistering van de competitieleider hadden wij namelijk een massakamp tegen Philidor. Het mooie aan een uitwedstrijd samen met team 3 is dat je van tevoren weet dat het eten goed geregeld is. Na een lichte aansporing had Jasper namelijk op vrijdagavond de beste pizzeria van Nederland gereserveerd én daarbij de mogelijkheid tot verschillende groepsarrangementen. Topper!

Bij binnenkomst in het restaurant werden we helemaal naar achteren geloodst, omdat men wel wist hoe luidruchtig schakers kunnen zijn. Het enigste nadeel hierbij was dat je nogal snel je hoofd stoot, maar verder hadden we eigenlijk niets te klagen.

Na enkele schermutselingen kwamen ook de kaarten op tafel en wist iedereen zijn openingskeuze te maken. Deze kwamen vervolgens, waarna de eerste gang kon beginnen. In het vervolg was een lange overpeinzing noodzakelijk, waar meerderen van ons in tijdnood kwamen, getuige ook het bijvullen v/d parkeermeter door enkelen van ons. Echter, het lange denken was het meer dan waard, want toen de tijdcontrole gehaald was en de pizza’s geserveerd werden was het smullen geblazen! Enkelen van ons waren door de tijdnood  zo van hun apropos dat ze niet meer volledig van het aangebodene konden genieten, maar zelf had ik een verrukkelijke avond!

Nadat het eerste deel van ons team (we aten met z’n 18en!) al huiswaarts keerde bleef een 9tal over voor een dessert en werd de avond goed afgesloten. Ook het betalen ging vlotjes, dus al met al een geweldige zaterdag!

Het schaken zelf, zult u denken?! Wat kan ik erover vertellen. Achteraan beginnen dan maar, want rond een uur of zes wist Dinant een punt te halen! Tegen een tegenstander die graag zijn stukken rechtzette kwam hij uiteindelijk na wederzijds remise aanbieden tot een dodelijke mataanval, waarna zijn tegenstanders slechts de hand kon schudden met de tekst ‘wat een mazzel’. Iets daarvoor had Jens remise weten te maken tegen Eddie Scholl,  na optisch wellicht beter gestaan te hebben, maar makkelijk was het niet. Nu zou u als lezer denken, waar gaat dit heen, maar helaas moet ik verder vooral treurige berichten vertellen. Marieke kwam erg mooi uit de opening tegen Nick Maatman. Ze gaf aan zelfs iets beter gestaan te hebben, maar nooit gewonnen. Echter na een korte fase van onoplettendheid werd er een pion ingeleverd en later nog één waarna, diep in het eindspel Nick met een mooi trucje het bord wist te legen, waarna zijn pionnen voorsprong voldoende bleek. Michiel daarentegen bood juist snel tactisch remise aan (zie ook zijn betoog op z’n facebook), namelijk na 13 zetten. In een eindspel kreeg hij vervolgens een tegenaanbod, maar toen zag Michiel kansen. Echter een verkeerde keuze zorgde uiteindelijk voor een afwikkeling door z’n tegenstander naar een pionnenstructuur met een actievere loper, waarna Michiel kon opgeven. 1 ½ -2 ½. Even daarvoor hadden Henk-Jan en Christian remise aangenomen, waar wellicht bij Christian er iets meer in had gezeten, maar getuige de stand was een remise te verkopen.  2 ½ - 3 ½

En verder? Verder was het eigenlijk bar weinig. Wellicht is het beter er geen woorden aan vuil te maken, maar zo rond de klok van 4 uur waren de partijen van André, Kambiz, Paul en Anne al beslecht. En allemaal waren het dikke nullen. Zoals André altijd zegt, je hebt 50% kans om te winnen, echter bleek hier in de praktijk dat de hogere wiskunde bij Philidor beter in elkaar steekt. Dan kan je nog zo mooi bedacht hebben wat je tegenstander kan doen, als in de praktijk blijkt dat jouw voorbereiding niet deugd, dan heeft het weinig zin. Gelukkig bleek de reis voor dit viertal beloont te worden ’s avonds in de pizzeria!

0 mp uit 4 wedstrijden, met 3 killers van wedstrijden in het verschiet. Eens kijken of we onszelf op de kaart kunnen zetten, maar wellicht wordt dat toch wachten op Delft in de laatste ronde.
Wel kan ik beloven dat geen enkele club het cadeau zal krijgen. We zullen er gewoon slagvaardig staan en wie weet zorgen de andere teams voor gunstige uitslagen!

TC Anne Veltman